Normen FietsParKeur aangepast door ontwikkelingen fiets

“FietsParKeur biedt kwaliteit op straat”, zegt Ineke Spapé van SOAB Adviseurs en lid van het College van Deskundigen van Stichting FietsParKeur. Het Normstellend Document Fietsparkeersystemen is aangepast door de ontwikkelingen van deze tijd. Daarnaast is er nu een Keuzewijzer.

Vanuit overheden en private organisaties is steeds meer aandacht voor voldoende en kwalitatief hoogwaardige fietsparkeervoorzieningen. Fabrikanten spelen hier op in met een steeds uitgebreider aanbod aan fietsparkeeroplossingen. Met de aanpassing van het Normstellend Document en de daarop gebaseerde Keuzewijzer heeft FietsParKeur haar dienstverlening aangepast én uitgebreid. Dat is belangrijk, want fietsende burgers stellen het op prijs, dat hun fiets goed tegen of in zo een goedgekeurde fietsvoorziening past en eraan vastgemaakt kan worden. En dat betekent, dat mensen eerder hun goede fiets gebruiken en er verder en vaker mee fietsen. Goed voor de stedelijke bereikbaarheid en de gezondheid van de burgers.

Aanpassing was ook nodig, vindt Spapé: “We moesten mee met de maatschappelijke ontwikkelingen. Vroeger had je de mountainbike, de omafiets en de dames-, heren- en kinderfiets. Tegenwoordig zijn er zoveel toepassingen. Fietsen met krat voorop, met kinderzitjes, e-bikes, speedbikes, fietsen met variëteit aan breedtes; teveel om op te noemen.” Met de Keuzewijzer kun je eenvoudig het juiste parkeersysteem naar wens selecteren. Iedereen kan zelf bepalen welke relevante criteria er gesteld worden aan de stallingsvoorziening.

Normstellend Document Fietsparkeersystemen

Aan de hand van het Normstellend Document Fietsparkeersystemen vindt tweemaal per jaar de toetsing en certificering van de door fabrikanten ontwikkelde fietsparkeersystemen plaats door een onafhankelijk College van Deskundigen. Daarin zijn verschillende partijen vertegenwoordigd van fabrikanten, adviesbureau en gemeenten tot ProRail en de Fietsersbond. Spapé vertelt het volgende over het niveau van de fietsparkeersystemen: “Wat door de toetsing komt, heeft kwaliteit. Zo simpel is het. Fabrikanten kennen elkaar, dus ze willen niet met een slecht product aankomen. Hoeveel parkeersystemen we keuren, verschilt nogal. De ene keer zijn dat er twee, de andere keer 20.” Soms verschilt het oordeel van het college van dat  van de fabrikant. “Maar dan gaat het echt om kleine dingen. Bijvoorbeeld dat wij de stootrubbers die gebruikt zijn, iets te dik vinden of dat ze er te gemakkelijk afvallen als je je fiets parkeert.” Met FietsParKeur wordt zo objectief mogelijk gemaakt waaraan een goede fietsparkeervoorziening moet voldoen.

Eisen

De eisen van de fietsparkeersystemen zijn vooraf bekend zoals bijvoorbeeld de tilhoogtes en de breedte van een stalling. “Daarnaast kijken we of er bijvoorbeeld e-bikes en kinderfietsen in passen en wordt er bekeken of een fiets met volle fietstassen niet omvalt.” Het hebben van een FietsParKeur label is van belang voor fabrikanten, zegt Spapé. “Door het keurmerk komt er meer duidelijkheid voor de fietsparkeerder en voor gemeenten bij de vraag welk systeem goed is en ontstaat er zo een vraag naar een goed product.”

De aanvraag wordt door de fabrikant ingediend via de Metaalunie. Zij voeren het secretariaat van het College en keuren samen met de leden van het College de technische tekeningen van alle stallingen. De door het onafhankelijke College van Deskundigen van Stichting FietsParKeur goedgekeurde systemen voldoen uiteindelijk aan hoge eisen op het gebied van veiligheid, diefstalpreventie,  gebruiksgemak en duurzaamheid.