Wim Bot, lobbyist van de Fietsersbond:
‘We zijn er niet gelukkig mee en we zijn het er ook niet mee eens. We hebben er best begrip voor dat het OV in een moeilijke situatie zit. Maar als je kijkt naar hoeveel ruimte de fietsen innemen dan is het niet werkelijk een probleem. Het wordt wel erg groot gemaakt. De NS zei dat er in de periode voor 12 mei veel fietskaartjes werden verkocht. Er waren met name in de weekenden veel mensen die lange recreatieve stukken wilden fietsen en hun fiets meenamen in de trein.’
‘In dezelfde weekend dat de treinen naar Zandvoort vol zaten, waren er ook veel mensen die hun fiets mee wilden nemen in de trein. Dan is er plek voor 4 fietsen en dan staan er 10 op het perron. Normaal knijpt een conducteur een oogje toe. Maar nu kon dat niet en dat leidde tot vervelende discussies midden in de lockdown. Dat was toen de reden om het te verbieden. Ook omdat het advies was alleen noodzakelijke reizen te maken’
Waarom is het zo belangrijk dat de fiets toch mee kan in de trein?
‘Er zijn mensen die voor noodzakelijke treinreizen ook hun fiets moeten meenemen. Denk aan mantelzorgers die vanaf een station nog 15 of 20 km moeten fietsen. Dat zijn geen afstanden die je aangenaam op een OV-fiets kunt afleggen. Dat zegt NS zelf ook. Daar is de OV-fiets niet voor bedoeld.’
Kan het ook veilig, de fiets mee in de trein?
‘Er is zeker ruimte binnen de bestaande capaciteit. Reizigersorganisatie Rover zegt ook: we zouden het verbod prima op kunnen heffen want de 40 procent bezetting wordt helemaal niet gehaald. En Josse de Voogd (zie onderaan het artikel, red.), die als burger bij Kamerleden heeft gelobbyd, stelde voor om alleen fietsen in Sprinters toe te laten. Een goed voorstel, maar NS wil dat niet omdat het qua communicatie niet duidelijk zou zijn. Maar die onduidelijkheid is er nu ook al. Bij Arriva in Friesland kan de fiets wel mee in de trein, de provincie had daarom gevraagd. En in de metro in Amsterdam en Rotterdam kan de fiets ook gewoon mee.’
‘Het vreemde is dat – voor zover ik weet – alleen in Nederland een fietsverbod in de trein geldt. In België is het nu zelfs gratis. Als je de trein neemt vanuit Berlijn naar Amsterdam, dan mag je gewoon je fiets meenemen. Alleen bij het laatste station voor de grens – Bad Bentheim – moet je met fiets uitstappen. Dat is toch vreemd.’
En voor de zomervakantie? Moet dan de fiets meekunnen in de trein?
‘Jazeker, dat vind ik wel. Vooral voor de grote groep zonder auto en/of rijbewijs. Die groep laat de NS en de overheid nu gewoon aan zijn lot over. Meer mensen gaan in eigen land op vakantie. Voor veel mensen is in het vakantieseizoen de fiets dan ook echt noodzakelijk.’
‘Vakantievluchten zijn nu ineens mogelijk. De luchtvaartsector krijgt dat bij de regering gewoon voor elkaar. Maar de fiets in de trein zou een te groot risico zijn. Dat maakt de hele situatie heel ongelijk. Maar de mensen zonder auto – de trouwste klanten van de NS – die afhankelijk zijn van de trein, kunnen hierdoor niet in eigen land op fietsvakantie. Voor die groep duurt de lockdown eigenlijk nog voort. Elke dag krijgen wij er mailtjes over. Wij doen er echt alles aan om deze groep te helpen. Het is een
Bron: Fietsersbond.